• by: Sylvie Ongena
  • December 2nd, 2021
  • Category:

“Dream it – Plan it – Do it”


Het belang van een financiële planning

We hebben zeker niet de ambitie om grote managementtheorieën te verkopen, maar willen toch graag volgende ‘grote overtuiging’ kwijt : ons rotsvast geloof in een goede financiële planning als essentieel instrument voor financieel én management beheer.

Projectie

Dat beheer is heus niet zo moeilijk. Neem de laatste tussentijdse staat van dit boekjaar en probeer die naar het jaareinde toe te extrapoleren. Welke omzet kan je nog verwachten en voor welke kosten sta je nog? We noemen dit een projectie voor het huidig jaar. Neem daar de tijd voor en je zal zien waar je dit jaar nog naar toe gaat. Elke ondernemer krijgt zo ongetwijfeld inzichten in wat hem/haar op zeer korte termijn nog te doen staat. Kosten naar voren schuiven, of liever nog wat wachten, ruimte voor een bonus aan het personeel of niet, een backservice in de groepsverzekering, nog een laatste voorafbetaling om belastingverhogingen te vermijden, enz.

 

Een plan/budget voor volgend jaar

Dergelijke projectie is een goed vertrekpunt om even stil te staan bij wat je volgend jaar wil realiseren. Stil staan bij wat je volgend boekjaar wil bereiken kan immers nooit geen kwaad.

Denk na over de hindernissen die je dit jaar hebt moeten overwinnen en hoe je die volgend jaar best kan vermijden. Wat zou je beter of anders kunnen aanpakken?

Misschien heb je ook nieuwe plannen of ideeën die je wil realiseren? Of wil je groeien?

Dan is het goed om na te denken over de concrete uitwerking van je ambitie. Hoe begin je er aan? Hoe leg je de basis voor wat je wil realiseren? Welk actieplan en welke timing? Wat zou dit kunnen betekenen voor je omzetcijfer en voor je kostenstructuur? Je staat mogelijks voor een belangrijke investering dus misschien heb je externe financiering nodig? Is dat allemaal financieel wel haalbaar?

Wat zijn de risico’s en onzekerheden? Welke inspanningen kan je leveren om die beter onder controle krijgen?

Een cijfermatig plan is een schitterend instrument om daar inzicht in te verkrijgen!

 

Een echt instrument

Een plan maken vraagt ook moed. Moed omdat je op voorhand concreet moet gaan nadenken. Moed om je ambitie op papier te zetten. Moed omdat je er dan in de loop van het volgende boekjaar terug mee zal worden geconfronteerd en daarbij antwoord zal krijgen op vragen als:

  • Ben ik goed bezig? Onder de verwachtingen? Of net beter dan verwacht?
  • Leg ik de juiste focus?
  • Waar moet ik bijkomende inspanningen leveren?
  • Waar loopt het fout, en kan ik anticiperend of remediërend optreden?
  • Mag ik tevreden zijn met de geleverde inspanningen van mijn team?

Een financieel plan is ook een uitstekend instrument voor interne controle. Als je inkomsten of kosten raamt en in de loop van het jaar die vergelijkt met reële cijfers, dan kan je een analyse maken van de grote verschillen. In tijden van toenemende digitalisering en automatisatie kan dit echt tot inzichten leiden: ervaring leert dat fouten als “systematische facturatie aan de verkeerde prijs”, “fout in het automatisch facturatiesysteem”, “foutje in de waardering van de (permanente) voorraad”, … op die manier kunnen worden opgespoord.

Je wordt meteen ook geconfronteerd met de impact van snel wijzigende omstandigheden in de markt. Of het geeft je inzicht in gewijzigde product mix. Misschien kan dit zelfs impact hebben op je aankopen of je productieplannen.

En realiseer je je ambitie met een volledig team, dan helpt zo’n plan zeker om iedereen mee in de juiste richting te krijgen en de focus van je team te behouden. Tussentijds kan je feedback aanreiken, of een deugddoend complimentje geven. Een CAO-90 plan voor je personeel lijkt plots haalbaar omdat je concrete en meetbare doelstellingen voor een referteperiode hebt vooropgesteld.

Hou bij de opmaak van je budget/planning rekening met volgende SMART-principes voor je doelstellingen:

  1. Die moeten specifiek zijn
  2. Je moet ze meetbaar maken
  3. Ze moeten acceptabel zijn voor jezelf en anderen
  4. Ze moeten realistisch zijn qua uitvoering
  5. Houd ze tijdgebonden

 

En tenslotte : deel je ambities met je accountant. Accountants zullen dolgraag ondersteuning bieden bij zo’n oefening. Zo’n instrument past namelijk perfect in onze adviesfunctie. Je boekhouding wordt op die manier niet alleen een foto of film van wat je realiseerde, maar ook een écht managementinstrument met belangrijke toegevoegde waarde!

 

 

 

 

Langeplankstraat 25/3
9052 Gent | Zwijnaarde